Introduktion til coaching
- Baggrunden og historien bag coaching
- Hvad er coaching – og hvad er ikke?
- Hvornår kan vi bruge det, og hvem kan egentlig coaches?
Kend definitionerne på coaching, og hvor grænserne går
Rollen som coach
- Krav til dig som coach
- Etablering af din rolle som coach
- Tillid, fortrolighed og troværdighed
Du kan kun fungere som coach, hvis du kender din rolle og kan skabe den nødvendige tillid
Kunsten at coache
- TACK’s coachingmodel
- Praktisk implementering af modellens seks faser: kontrakt-, afdæknings-, udforsknings-, udviklings-, implementerings- og evalueringsfasen
- At lytte, observere og notere
Det kræver øvelse at blive en god coach – derfor træner vi dig i modellen – igen og igen
Coachingens redskaber
- Spørgeteknikker: åbne & lukkede spørgsmål, skalaspørgsmål, undtagelsesspørgsmål og vidunderspørgsmål
- Lytteteknikker – din egen lyttestil og din evne til at være til stede
- Lyt efter det, der ikke bliver sagt, og vær nysgerrig
Coaching er en praktisk proces, der kræver praktiske redskaber
Overbevisninger
- Hæmmende overbevisninger
- Støttende overbevisninger
- At ændre overbevisninger
Hvad enten du tror du kan, eller at du ikke kan – så får du ret
Coaching i dagligdagen
- Vær opmærksom på begrænsningerne i dobbeltrollen (leder/coach)
- Sådan implementerer du coaching i hverdagen
- Din coachende ledelsesstil
Udnyt de kommunikative virkemidler til at udvikle dine medarbejdere
Din personlige handlingsplan
- Sæt mål for din udvikling, og skab dig tiden til at indfri dem