Tilmeld nyhedsbrev
+45 22 60 11 70 info@kursuskompagniet.dk

Konflikthåndtering & Problemløsning

Lær at håndtere konflikter og forstå problemløsning

I en hektisk hverdag kan det være svært at undgå, at der opstår konflikter. Ligegyldig hvordan en gruppe eller organisation er skruet sammen, og hvem der skal samarbejde i den forbindelse, vil konflikter opstå, og om man vil det eller ej, så er konflikter på den måde en fast del af arbejdslivet. Det betaler sig derfor at ruste sig til at håndtere konflikterne på bedst mulig vis, så man kan komme effektivt og konstruktivt videre i arbejdet, og det kan du kun gøre med de rette værktøjer.

Konflikter kan opstå ud af det blå eller intensiveres over en årrække, og hvordan, du vælger at tackle de forskellige konflikter, kan have en afgørende indvirkning på din afdelings eller virksomheds effektivitet og arbejdsklima. Som deltager vil du få den rette indsigt i konflikthåndtering og problemløsning til at forstå og genkende de varierede typer af konflikter, du bliver stillet overfor. Det vil gøre dig i stand til både at tackle de potentielle, ulmende konflikter, inden de springer ud i fuldt flor, og håndtere de uundgåelige konflikter på en mere gnidningsløs måde, hvilket være til stor gavn for din virksomhed som helhed.

ledelse, kommunikation, kursus, kompetenceudvikling, projektledelse, salg, økonomi, kurser, kursus

Hvem deltager / Målgruppe

Potentielle deltagere omfatter alle, der i en professionel sammenhæng risikerer at møde situationer, hvor konflikter kan opstå.

Kursusindhold

Muligheder og trusler i konflikter

  • Konflikttyper – årsagens rod
  • Fem typiske fejl, der giver konflikten medvind
  • Få gavn af konflikten ved at afhjælpe den på konstruktiv vis

Teori og praksis – konflikttrappen

  • Fem eskalerende stadier i en konflikt
  • De tidlige og vigtige tegn du vil kunne observere, inden konflikten eskalerer
  • Nedtrapning af konflikter ud fra de fem stadier

De fem stile inden for afhjælpning af konflikter

  • Fem stile af konflikthåndtering og deres fordele og ulemper
  • Hvilken stil foretrækker du? Styrk din viden og handlemuligheder
  • Anvend de fem håndteringsstile smidigt og afhængig af situationen

Konstruktiv konfliktløsning kræver tillid

  • Tillid og mistillids respektive betydning
  • Sådan styrker du tilliden
  • Empati, gennemsigtighed, gensidige målsætninger og dialog

Hvor står du i konflikten?

  • Selvledelse – fasthold både dit overblik og din opfindsomhed
  • Dit værdisæt, holdninger og generelle verdensopfattelse
  • Mægler i konflikten; afhjælp andres sammenstød

 

Dialog og deeskalation

  • Indvirkningen af din kommunikation på de rigtige stadier
  • Kommunikér mere målrettet og løsningsorienteret
  • Gode spørgsmål og udtryk til deeskalerende og konstruktiv dialog i konflikten
  • Vær bevidst om dine tilgængelige redskaber, der kan hjælpe alle godt videre

Metoder til konfliktafhjælpning

  • Fokus på forebyggelse inden, under og efter konflikten
  • Metoder til at undgå potentielle konflikter
  • Styrk virksomheden som helhed igennem konstruktiv konfliktforebyggelse

Handlingsplanen husker udviklingen; du sikrer den

  • Identificér dine udviklingsmål, og sørg for, du har tid til at opfylde dem

Dit udbytte

Som deltager på kurset Konflikthåndtering & Problemløsning bliver du efterfølgende kunne:

  • Få øje på mulig konflikter, inden de når at udfolde sig
  • Gribe ind og styre en konflikt i den rigtige retning, når den er opstået
  • Håndtere en konflikt på en konstruktiv måde
  • Holde din kommunikation objektiv, effektiv og løsningsorienteret selv i hektiske situationer

Virksomhedens udbytte

Virksomheden vil få en medarbejder der:

  • Formår at gribe og afhjælpe konflikter på gavnlig og positiv vis
  • Kan styrke sin kommunikation og problemløsning betydeligt
  • Vil styrke det gode arbejdsklima igennem sin konstruktive håndtering af konflikter

Metode

Kurset er lektionsinddelt. De teoretiske indlæg følges op af forskellige typer af cases og øvelser, der sikrer indlæring og omstilling til dagligdagen. Instruktøren vil trække på både holdets og egne erfaringer for at få perspektiv på udfordringer og muligheder omkring konflikthåndtering, problemløsning, roller og kommunikation i organisationen.

Praktisk information

Kurset afholdes på Sjælland i København og i Jylland i Aarhus over to dag, hvor der undervises på følgende tidspunkter:

1. dag: kl. 9.00 til 16.30
2. dag: kl. 9.00 til 16.30

Kurset afholdes på Sjælland, nord for København i Værløse samt i Jylland i Aarhus.

Alle priser er ekskl. moms.

Internt virksomhedsforløb

Er I flere i din virksomhed som står med samme udviklingsbehov, er der mulighed for at få afholdt kurset som et internt forløb. I dette tilfælde vil kurset blive tilpasset jeres behov og udfordringer. Ring til os på tlf. 22 60 11 70 for at høre mere.

Afholdelsessteder

Værløse |
Aarhus |

Tilmelding til kurset

We're sorry, but all tickets sales have ended because the event is expired.