Tilmeld nyhedsbrev

loyalitet er vigtigt

– i alle henseender!

Artikel af Peter Winther 19/8-2019

Loyalitet er vigtigt i alle livets henseender!

Den internationalt anerkendte loyalitetsekspert, foredragsholder og forfatter Peter Winther har skrevet en ny bog om loyalitet. Peter Winther har siden sin karrieres begyndelse i 1987 uddannet og beskæftiget sig med adfærdspsykologi, ledelse, salg, marketing, coaching samt loyalitetsudvikling.

I bogen, der har forord af den succesfulde erhvervskvinde Stine Bosse, beskriver han, hvordan man effektivt ”smitter” andre med loyalitetsvirus. Noget der har stor positiv effekt for alle mennesker både i den private relation til ægtefæller, børn, venner og bekendte og på arbejdspladsen for medarbejdere, ledere og chefer i relationen til kolleger og overfor kunderne.

Gennem eksempler og cases og ved at introducere en række håndgribelige og brugbare værktøjer føres læseren gennem forløbet, der gerne skulle lede til voldsom spredning af loyalitetsvirus, både privat og på arbejde.

Motivér uden at manipulere

”Ligegyldigt hvilken af livets mange roller du indtager, er loyalitet den drivende kraft” siger Peter Winther. ”Når du vil bygge loyalitet op til mennesker, handler det i høj grad om at finde veje til at motivere og ikke mindst overtale dem”. Peter Winther påpeger, at der er en hårfin balance mellem motivation og manipulation. ”En psykolog sagde engang til mig, at forskellen på de to fænomener er, om det bliver opdaget. Vi har alle en psykologisk modvilje mod at blive manipuleret. Det er ikke uden grund, at du rejser dig og henter kaffe, når reklamerne starter, og ikke bare sluger det hele råt.” og forklarer så den reelle forskel på manipulation og motivation. ”Husk, at når du gør noget med onde hensigter eller kun for egen vindings skyld, vil der være stor risiko for, at det blive opfattet som manipulation og ikke motivation. Det bliver som oftest gennemskuet, og så har du sjældent folk med dig, men ofte imod dig”. Peter Winther pointerer derfor, at de værktøjer, han benytter sig af i sit daglige arbejde med loyalitetsudvikling og i øvrigt afslører i bogen, skal benyttes med omtanke og ikke med det formål at manipulere nogen til at gøre noget, de egentligt ikke er interesseret i.

Forstå dig selv – og andre

”For virkelig at forstå andre mennesker er du nødt til at spørge, tie og lytte til, hvad der motiverer og inspirerer dem. Du kan ændre din egen adfærd, men ikke andres. Det eneste, du kan gøre i forhold til andres adfærd, er at give eller hjælpe dem til at finde værktøjerne, ressourcerne og forståelsen for, hvordan de kan ændre deres måde at reagere på. Ved at kortlægge egen og andres adfærd, som en del af loyalitetsarbejdet, kan du gøre kommunikationen med alle i dine omgivelser langt mere relevant og målrettet. Dét vil i sig selv kunne hjælpe dig til at øge loyaliteten” understreger Peter. Han mindes, at hans forældre lærte ham, at han skulle behandle andre, som han gerne selv ville behandles. Men hvis man vil skabe højere loyalitet, er det langt bedre, at være mod andre, som de gerne vil have, du er imod dem!

Du skal vide, hvorfor tingene sker

Hvis man kun ved, at tingene sker, men ikke hvorfor, vil man kun i meget ringe grad være i stand til at kopiere det, der virker, og eliminere det, der ikke gør. Derfor er det ifølge Peter Winther utroligt vigtigt at finde ind til årsagssammenhængene i alle livets henseender. Hvorfor er alle fx så glade for chefen oppe på 3., når de er dybt utilfredse med ham nede på 2.? Hvad er det, der får kunderne til at reagere vildt positivt på Tina i kundeservice, når Amanda, der sidder lige ved siden af hende, aldrig får andet end skæld ud? Noget af det kunne hænge sammen med deres foretrukne adfærd.

Når vi lærer at forstå vores egen og andres adfærd, kan vi tilpasse den – naturligvis uden at miste os selv. Tænk, hvis du intuitivt forstod, hvorfor andre mennesker siger og gør, det de gør, når det ikke passer ind i dit verdensbillede. Ville det gøre dit liv lidt lettere? Det kan du bande på, det ville” smiler Peter.

 

Har du fået blod på tanden?

Hvis du kunne tænke dig at få inspiration til, hvordan du får tænkt loyalitet ind i hverdagen, så tilmeld dig Peter Winthers gratis foredrag om, hvordan man ”smitter” andre med loyalitetsvirus. 

Viden skaber mennesker
Viden skaber forretning
Viden skaber dig