Tilmeld nyhedsbrev
+45 22 60 11 70 info@kursuskompagniet.dk

NLP Effektiv kommunikation 2

Forstå din modtager og kom klart og præcist igennem med dit budskab

Indflydelse afhænger af, om folk forstår, hvad man vil. I den forbindelse er det ikke nok alene at blive hørt – budskabet skal også vinde genklang i modtagerens bevidsthed. Første skridt i denne proces er at forstå, hvem man kommunikerer med, deres behov og interesser samt deres opfattelse af budbringeren. Næste skridt er at udbygge denne forståelse ved at skifte abstraktionsniveau og dykke ned i modtagerens underbevidsthed. Det kræver kendskab til mere nuancerede kommunikationsformer og redskaber. NLP (Neuro Lingvistisk Programmering) giver en unik indgang til en dybere forståelse af modtagerens bagtanker og perspektiv. Når man lærer at arbejde på et dybere psykologisk plan med NLP, vil man blive i stand til at læse modtageren og dermed målrette og tilpasse dine budskaber helt præcist. En grundigt kendkab til teoretisk og praktisk brug af NLP vil markant øge lederen eller medarbejderens gennemslagskraft.

ledelse, kommunikation, kursus, kompetenceudvikling, projektledelse, salg, økonomi, kurser, kursus

Hvem deltager / Målgruppe

Personer som har et basalt kendskab til NLP, og vil videreudvikle sine færdigheder.

Kursusindhold

Indlæring

  • Indlærings- og opfattelsespositioner
  • NLP-principper
  • De tre oplevelsespositioner – fordele og ulemper ved hver af disse

Budskabets betydning skabes i modtagerens bevidsthed

De seks kommunikationsmåder

  • Træning i at styre en samtalesituation og kunne skifte samtaleform
  • Gensvarsmodeller, som forbedrer samtalen
  • Forståelse for de forskellige samtaleformer

Lær at tilpasse samtaleformen efter situation og hensigt

Abstraktionniveauer

  • Træn din evne til at finde nye løsninger
  • Lær at ”læse mellem linjerne” og finde frem til budskabernes egentlige betydning
  • Lær at bevæge dig imellem forskellige abstraktionsniveauer (chunke)
  • Bliv en kreativ problemløser

For at forstå hvad folk siger, må vi forstå, hvorfor de siger det

Reframing

  • Evnen til at give tingene ny betydning og opleve fra et nyt perspektiv
  • Seks-trins reframing – en metode til at ændre adfærd
  • Menings- og kontekstreframing

Udvid din forståelsesramme gennem din evne til at se tingene fra forskellige perspektiver

Årsag eller effekt

  • Forskellen mellem at være aktiv eller passiv i sit sprogbrug
  • ”Offer-” og ”Aktørrollen”
  • Kunsten at give negativ feedback

Forstå, hvornår du bør være proaktiv

Indlejrede meddelelser

  • Lær at tale til folks underbevidsthed
  • Metoder til at fremme dine budskaber
  • ”Min ven John-”, ”Negations-” og ”Citatteknikken”

Lær, hvornår ”skjulte” hentydninger virker stærkere end direkte budskaber

Metaforer

  • Lær at skabe betydning via sproglige billeder
  • Lær at konstruere og bruge metaforer
  • Bliv en effektiv storyteller

Forståeligheden af dine budskaber afhænger af din evne til skabe tydelige billeder i modtagernes bevidsthed

Håndtering af konfliktsamtalen

  • Forberedelse, gennemførsel, løsningsmuligheder og afslutning af samtale
  • Om tankelæsning
  • Om forståelse


Indbyrdes forståelse imellem de implicerede parter er afgørende for resultaterne af konfliktsamtalen

Kommunikatorens 10 bud

  • Min grundlov for god kommunikation
  • Vær bevidst om dine styrker og svagheder
  • Konstruktiv selvkritik er et godt udgangspunkt for personlig udvikling


Lev op til dine egne krav og forventninger til god kommunikation

Din personlige handlingsplan

  • Sæt mål for din udvikling, og skab dig tiden til at indfri dem

Dit udbytte

Som deltager på NLP 2 – Effektiv kommunikation bliver du bedre til

  • At styre en samtale succesfuldt.
  • At kommunikere fantasifuldt med metaforer.
  • At aflevere dit budskab enkelt og forståeligt.
  • At skifte abstraktionsniveau.
  • At kommunikere med større grupper af mennesker.
  • At gennemføre barske samtaler.

Virksomhedens udbytte

Virksomheden får en leder/medarbejder, der:

  • Har ny inspiration/motivation til at aflevere budskabet enkelt og forståeligt
  • Effektiviserer virksomhedens arbejdsgang gennem effektiv, præcis og diplomatisk kommunikation
  • Får positiv indflydelse på de øvrige medarbejderes måde at kommunikere på
  • Forstår at tilpasse sin kommunikationsform efter den enkelte situation

Metode

Undervisning og træning foregår som oplæg og dialog og som træning og afprøvning i 2 – eller 3 personers supervisionsgrupper. Der tages udgangspunkt i deltagernes hverdag og i de forhold som deltagerne vil og kan gøre noget ved. Der lægges vægt på at deltagernes evalueres på de indlærte færdigheder.

Praktisk information

Kurset afholdes som internat kursus over 3 dage. Der undervises på følgende tidspunkter:

1. dag kl. 10.00 – kl. 20.00*)
2. dag kl. 09.00 – kl. 20.00*)
3. dag kl. 09.00 – kl. 15.00

*) Undervisningen slutter kl. 18, hvorefter dagen reflekteres over middagen.

Prisen er ekskl. forplejning, ophold og konferencefaciliteter, der vil blive faktureret sammen med kursusinvesteringen.

Kurset afholdes på Sjælland, nord for København i Værløse.

Internt virksomhedsforløb

Er I flere i din virksomhed som står med samme udviklingsbehov, er der mulighed for at få afholdt kurset som et internt forløb. I dette tilfælde vil kurset blive tilpasset jeres behov og udfordringer. Ring til os på tlf. 22 60 11 70 for at høre mere.

Tilmelding til kurset

We're sorry, but all tickets sales have ended because the event is expired.