Tilmeld nyhedsbrev
+45 22 60 11 70 info@kursuskompagniet.dk

Grundlæggende Markedsføring

Markedsføring handler helt grundlæggende om at forstå, hvad der vigtigst for kunden i forhold til den ydelse din virksomhed leverer – og levere ydelsen bedre og mere enkelt end konkurrenterne. Formidlingen af virksomhedens budskaber vil være i fokus på dette kursus. Arbejder du i salg, marketing, kundeservice eller andre afdelinger, hvor du har berøring med virksomhedens kunder, vil du med dette kursus få en grundlæggende viden om marketing samt en brugbar værktøjskasse, som sætter dig i stand til at agere effektivt, uanset om det drejer sig om den første kontakt, købet, levering eller alle de service parametre, der er en del af virksomhedens produkt. Du vil opnå en dybdegående indsigt i virksomhedens værdikæde, og dermed blive en bedre samarbejdspartner for dine kollegaer. Du vil også få et grundlag for at forstå medievalget både offline og online.

Hvem deltager / Målgruppe

Kurset henvender sig til alle, som arbejder med salg, marketing, service og kunderelationer, og som ikke har en teoretisk uddannelse i marketing. Kurset er for dig, der mangler redskaber til, hvordan du kan bidrage til et øget salg gennem effektive markedsføringsindsatser udsprunget af et værdifuldt samarbejde mellem salg, produktudvikling og marketing.

Kursusindhold

Moderne markedsføring

  • Hvad er markedsføring – forståelse af forbrugerønsker
  • Traditionel analog markedsføring- er de gamle medier stadig brugbare
  • Internet båret markedsføring – hvordan håndteres on-line medier
  • Elementer i værdiskabelsen, hvor er de vigtige punkter i virksomhedens værdikæde

Kundedrevet værdiskabelse

  • Forbrugeradfærd – hvorledes opfatter forbrugerne virkeligheden
  • Forholdet mellem kunder og virksomhed
  • Loyalitetsstigen – det handler om at øge kundeloyaliteten
  • Marketingmix – hvilke elementer skal vi bruge hvornår
  • CRM systematiser din viden om kunderne

Intern analyse

  • Værdikæden i virksomheden-hvor tilfører virksomheden værdi for kunderne
  • Produkt porteføljen: BCG modellen
  • PLC Produkt livscyklus, hvorledes vækster vi salget
  • Fra virksomhedsvision til afdelingsmission – er der sammenhæng i det vi gør

Omverdens analyse

  • Hvordan påvirkes vores muligheder af Politik/lovgivning, Økonomi, Sociokulturelle forhold, Demografi og Teknologiske forhold
  • Porters model – konkurrenceintensiteten i vores marked

Målsætninger og strategi

  • SWOT- skab et billede virksomhedens muligheder i markedet
  • Kernekompetencer – hvor er vi stærke
  • Konkurrence fordel – skab noget de andre ikke kan

Markedsanalyse

  • Hvilke parametre kan virksomheden anvende i sin markedsføring
  • Segmentering- udvælg de givtige kundegrupper
  • Prissætning
  • Produktstrategier – hvilken strategi giver mest afkast?
  • Distribution – Vælg den rigtige distributionsform for dit produkt

Kommunikationsstrategi

  • Muligheder i promotionsparameteren
  • Paid, owned og earned media, hvad vælger man?
  • Kommunikations målsætninger – hvad vil vi opnå med vores kommunikation

Evaluering

  • Return on marketing – er det pengene værd
  • Salgsrespons – skaber indsatsen tilstrækkeligt med salg

Din personlige handlingsplan

  • Sæt mål for din udvikling og find tid til at indfri dem

Dit udbytte

Som deltager på kurset Grundlæggende Markedsføring vil du:

  • Få viden om de grundlæggende begreber og modeller indenfor marketing
  • Indsigt i markedsføring til virksomheder (B2B), forbrugere (B2C) og offentlige kunder (B2G)
  • Forstå sammenhængen mellem produkt, virksomhed og marked
  • Få inspiration fra cases om markedsføring, der virker og som ikke virker
  • Få indsigt i brugen af online medier, herunder multichannel og omnichannel markedsføring
  • Styrke din evner til at se nye muligheder for at skabe merværdi gennem bedre tilfredsstillelse af kundernes behov
  • Kunne løfte dig og din organisations resultater, både internt og eksternt

Virksomhedens udbytte

Din virksomhed vil få en medarbejder, der:

  • Har ny inspiration og motivation til at løse sine opgaver bedre
  • Kan se, hvorledes nye muligheder indenfor teknologi og ændrede kundebehov kan omsættes til konkrete ændringer i produkttilbud, som skaber resultater
  • Har en grundlæggende markedsføringsforståelse og indsigt i, hvordan man bruger både offline og online medier

Metode

Kurset er lektionsinddelt og vil være præget af instruktørens teoriindlæg krydret med dybe praktiske erfaringer. Teorien følges op med forskellige typer af cases og øvelser, der sikrer indlæring og omstilling til den enkeltes dagligdag. Du vil med andre ord kunne anvende din nye viden, så snart du vender tilbage til din arbejdsplads. Derudover vil instruktøren trække på holdets erfaring og forskellighed for at få perspektiv på den indlærte teori.

Praktisk information

Kurset afholdes over to dage, hvor der undervises på følgende tidspunkter:

1. dag: kl. 9.00 til 16.30
2. dag: kl. 9.00 til 16.30

Kurset afholdes på Sjælland i Værløse og i Jylland i Aarhus.

Prisen er ekskl. moms.

Internt virksomhedsforløb

Er I flere i din virksomhed som står med samme udviklingsbehov, er der mulighed for at få afholdt kurset som et internt forløb. I dette tilfælde vil kurset blive tilpasset jeres behov og udfordringer. Ring til os på tlf. 70101201 for at høre mere.

Tilmelding til kurset

Detaljer Pris Stk.
Værløse d. 1-2/3-2021 - 2 dages kursus - prisen er ekskl. moms 11.950 (DKK)  
Aarhus d. 4-5/5-2021 - 2 dages kursus - prisen er ekskl. moms 11.950 (DKK)