Tilmeld nyhedsbrev

Er du til grin på talerstolen?

Udbydes også som tilpasset virrksomhedsforløb.

For den letøvede formidler.

Skal du virkeligt trænge igennem foran en forsamling, virker humoren som den perfekte forhammer. Der er intet tidspunkt, hvor en leder har sine medarbejdere eller sit publikums opmærksomhed, som efter et godt grin.

De fleste ledere og medarbejdere vægter humor som en af de vigtigste faktorer til at skabe en god arbejdsplads. Humor er som atomkraft. Det er en voldsom og stærk naturkraft, der kan udlede masser af god energi, når den bliver tøjlet korrekt. I de forkerte hænder og brugt uden store grader af forsigtighed, kan humoren være altødelæggende.

Humoristisk sans kræver social intelligens – humor er en social evne. Undersøgelser viser, at ledere der kan bruge humor i deres kommunikation:

  • Opleves som mere kompetente og tildeles højere social status i en gruppe
  • Kommer bedre igennem med sine budskaber
  • Skaber tryggere arbejdsmiljø omkring sig
  • Er bedre til at opløse spændinger i betændte og konfliktfyldte situationer

Humor er også et håndværk. Det kan læres. På dette kursus tager vi humoren dødsensalvorligt – og har det sjovt i processen.

Udbyder
Skovdal consulting,_Kursuskompagniet, kursus i præsentationsteknik, præsentationsteknik

 

Målgruppe

Dette kommunikationskursus retter sig mod erfarne ledere, foredragsholdere eller specialister, der er nogenlunde  komfortable med at stå på scenen, der som en del af jobbet skal brænde igennem i større forsamlinger.

Deltagerne kan være middelmådige formidlere, der ønsker at løfte deres performance og deres evne til at strikke budskaber sammen fra at være nogenlunde til at være fremragende.

Du skal ikke udvikle dig til en flyvefærdig komiker – men til at kunne bruge humor til at spiffe dine præsentationer op og fastholde publikums opmærksomhed.

Det får deltagerne med fra workshoppen

Ved at gribe ned i komikernes værktøjskasse kan lære ledere at:

  • Blive bedre til StorytellingKomikerne er vanvittigt dygtige til at strikke en fængslende fortælling sammen, så den fastholder publikums opmærksomhed. Menneskets hjerne er ikke skabt til at tilegne sig viden gennem abstrakte diagrammer og tekst på en fesen powerpoint. Viden er blevet overført gennem generationer gennem brug af fortællinger, fabler, lignelser og eventyr, når vi var samlet rundt om bålet. Menneskets forkærlighed for den gode historie er en afspejling af vores grundlæggende menneskelige behov for at skabe følelsesmæssige forbindelser – for både at forstå og blive forstået.

 

  • Observere komikken i hverdagen – komikeren ser verdenen igennem en skævere og mere kreativ linse end gennemsnittet. De kan fokusere på det bizarre og det absurde i en situation. Komik er også at tage tingene meget bogstavelige og finde det absurde i det. Komik er at zoom ind og ud af situationer og se tingene i et anderledes perspektiv.

 

  • Brænde igennem på ølkassen
    En god tale eller en god præsentation handler – ligesom et godt comedyshow – om at kunne levere budskabet foran et publikum. At være klar i spyttet på scenen. Den dygtige standup-komiker og den modne taler er nærværende i rummet, mestrer at bruge sit kropssprog, stemme og intonation til at kommunikere på en klar, underholdende og uforglemmelig måde.

 

  • Håndtere og gå i dialog med sit publikum
    Standup-komikerne mestrer at etablere en autentisk relation til deres publikum og kan fastholde tilhørernes opmærksomhed. Komikerne har også teknikker og erfaring i at håndtere tilråb og kritik fra det vanskelige publikum. Call the room – crowd-control

2 Moduler/Workshops ialt 4 dage

Workshop 1 – Kunsten at skabe en god historie

I den første workshop fokuserer vi på:

Den gode struktur og den gode storytelling

  • Hvordan struktureres man sine budskaber, så de huskes af dit publikum?
  • Hvordan laver du en storyline og en klar struktur for dine budskaber?
  • Komikernes memoteknikker kan hjælpe dig til at huske dine budskaber, uden at du skal bruge teksttunge og kedelige powerpoints som dosmerseddel
  • Vi bruger teknikkerne og jokestrukturerne fra første dag til at krydre deltagernes egne oplæg med humor


Komikerens værktøjskasse, humorens væsen og kendskab til dit publikum
 

  • Humorens væsen – hvad er det, der får os til at grine?
  • Humoristisk sans kræver social intelligens – humor er en social evne. Grænserne for hvad man kan gøre grin med handler om konteksten. Man skal kende sit publikum. Man skal ende modtagernes grænser og deres referencerammer
  • Kan man lære at være sjov? Vi griber ned i komikernes værktøjskasse og bruge deres teknikker til både at skrive sjovere og brænde igennem på ølkassen med humor

Workshoppen vil være en veksling mellem oplæg fra underviserne, små øvelser i grupper og filmklip undervejs.

Deltagerne forventes at have set nogle udvalgte comedy-shows og TED-talks, samt læse et par artikler som forberedelse inden det første modul.

Deltagerne arbejder med deres egen præsentation i tidsrummet mellem de to workshops. I denne periode står underviseren til rådighed for sparring, feedback og gode råd. 

Workshop 2 – At levere på ølkassen

Den anden workshop har fokus på at træne og få feedback på deltagernes performance på en scene.

Med udgangspunkt i den første workshop leverer deltagerne deres egne præsentationer krydret med humoristiske elementer undervejs. Præsentationerne skal være faglige præsentationer krydret med humor – og ikke et stand-up- show! Deltagerne lærer og reflekterer ved at få og give hinanden feedback efter hver præsentation.

Deltagerne giver og får feedback på:

  • Hvad der fungerer særligt godt i oplægholderens personlige stil – noget om deres personae på scenen
  • Struktur og dramaturgi i deres oplæg
  • Timing i leveringen af deres materiale
  • Deres brug af kropssprog, gestik, mimik og stemme.
  • Tilstedeværelse i rummet
  • Crowd-control – håndtering og etablering af kontakt med publikum

 

Deltagerne går fra workshoppen eller kurset med en præsentation eller et foredrag, som er meget skarpere og mere effektfulde, end da de kom.

Deltagerne går også fra workshoppen med et fælles sprog og nogle fælles begreber omkring præsentationer, der gør det lettere at give hinanden konstruktiv feedback i hverdagen på mundtlig formidling.

Alle deltagere går fra kurset med et klart blik for, hvad de personligt skal arbejde videre med og hvor de kan udvikle sig.

Kommende kurser, PRIs, tidspunkt og sted

København – foråret

  1. workshop – Kunsten at skabe en god historie – 19. maj 2020 begge dage fra 9.00 – 17
  2. workshop – At levere på ølkassen – 4. juni 2020 begge dage fra 9.00 – 17

 

København – efteråret

  1. workshop – Kunsten at skabe en god historie – 22. september 2020 begge dage fra 9.00 – 17.00
  2. workshop – At levere på ølkassen –  6. oktober 2020 begge dage fra 9.00 – 17.00

 

Århus – efteråret 2020

  1. workshop – Kunsten at skabe en god historie – 20. oktober 2020 begge dage fra 9.00 – 17.00
  2. workshop – At levere på ølkassen – 6. november 2020 begge dage fra 9.00 – 17.00


Pris
18.400,- eks moms
inklusiv fuld forplejning og undervisningsmateriale

Sted:
København C & Århus C

HENRIK SKOVDAL - en erfaren organisations-ninja

Henrik Skovdal, underviser, præsentationsteknik, KursusKompagniet, Tlf. 580 9004Henrik Skovdal fra Skovdal Consulting har selv mange kilometer i benene på en scene.

Med næsten 20 års erfaring med undervisning, præsentationer, festtaler, mødeledelse, fascilitering og keynotes på større konferencer, har han lavet masser af pinlige bommerter og fatale fejl foran andre mennesker, som du kan lære af.

Henrik har gennem en lang årrække trænet, coachet og undervist et utal af ledere, projektledere, medarbejdere og foredragsholdere i at være klare i spyttet på en talerstol. Han er en humoristisk og passioneret oplægsholder, der altid formår at formidle på en underholdende og inspirerende facon.

Henrik Skovdal er uddannet som magister i samfundsfag med en suppleringsuddannelse i kommunikation- og medievidenskab fra Århus Universitet. Han har arbejdet som organisations- og ledelseskonsulent siden 2001, og har været selvstændig konsulent og arbejdet for teams og organisationer i både Norge og Danmark.

Internt virksomhedsforløb

Udbydes også som tilpasset virrksomhedsforløb.

Vi udvikler og tilrettergerne et internt virksomhedsforløb med udgangspunkt i virksomhedens ønsker og behov.

Vores kompetente og erfarende undervisere kommer ud til et aftalt formøde på virksomhedens adresse – eller hvis ønskes et telefonmøde, hvor der vil være mulighed for at få afdækket specielle behov og interne procedurer samt fokusområder der skal lægges vægt på i forløbet.

Der vil være mulighed for sparring med underviser.

Se flere virksomhedsforløb her

Afholdelsessteder

Kbh. C & Århus C | +45 5380 9004
Udbydes også som tilpasset virrksomhedsforløb. |

Tilmelding til kurset

Detaljer Pris Stk.
København d. 22. september & 6. oktober 2020 14.500 (DKK)*  
Århus d. 20. oktober & 6. november 2020 14.500 (DKK)*  

* price does not include taxes