Tilmeld nyhedsbrev

Artikel

Tillid skaber grobund for innovative samarbejder og stærk kultur

Georg Julin, SPEAKERSlounge, foredrag

“Det handler det om at skabe små innovationsnedslag i lokalsamfundet ved at invitere forskellige virksomheder sammen i et fysisk rum og bede dem alle lytte.”

Georg Julin, Seniorkonsulent, Teknologisk Institut
 

Tillid skaber værdi. For når der er tillid om bordet, mellem individer i en organisation eller mellem virksomheder, der ønsker at samarbejde, så har vi lettere ved at opnå vores mål. Sådan lød budskabet fra ekspert i oplevelsesøkonomi Georg Julin og ledelsesrådgiver Dorte Krogh, da de for et fyldt auditorium i Søhuset talte om tillid som værdiskaber.

Tillid, mod og vilje er afgørende faktorer i en stærk virksomhedskultur

Fremtidens arbejdsplads stiller høje krav til virksomhedskulturen. Mange organisationer oplever i disse år en udvikling mod en fladere organisationsstruktur og dermed en tættere relation mellem leder og medarbejder.

På baggrund af samtaler med mere end 200 ejere, ledere og medarbejdere i danske virksomheder om, hvad der skal til for, at fremtidens virksomheder lykkes, har Dorte Krogh skabt følgende model med tre afgørende faktorer: Tillid, vilje og mod. Modellen præsenterede Dorte til dagens foredrag.

 

Tillid er fundamentet for at mødes på tværs, at kunne stille krav til hinanden og skabe fælles fokus.

Vilje stå bag handlingen. Vil vi ikke – gør vi ikke, og hvis vi gør, så gør vi det kun halvhjertet, hvis viljen ikke er med. Viljen kommer før valget.

Mod handler om at turde gå ud af sin komfortzone. Det kræver mod at lede, at tage usikre skridt, at åbne op og se hinanden i øjnene og spørge ærligt – og svare ærligt. Modet gør, at vi ikke limer os fast til sædet, men i stedet vokser sammen og går i samme retning.

”Vi har brug for, at alle tre faktorer sættes i spil for at sikre, at organisationen stræber mod fælles mål”, opsummerer Dorte Krogh.

 

Skab innovation mellem virksomheder ved at skabe tillid og lytte højt

Georg Julin har gennem de seneste 14 år arbejdet med innovation og oplevelsesøkonomi på tværs af lokale erhvervsmiljøer. Hans erfaring fra blandt andet at skabe et stærkt sammenhængende fødevarefællesskab på Bornholm mellem 35 lokale fødevareproducenter, satte han i spil under dagens foredrag. De mange virksomheder på Bornholm kom i drift efter, at syv virksomheder blev sat i spidsen som lokomotiv og inspirator til resten af virksomhederne.

”Det handler det om at skabe små innovationsnedslag i lokalsamfundet ved at invitere forskellige virksomheder sammen i et fysisk rum og bede dem alle lytte. Lytte til hinandens gode ideer og input, for på den måde at udvikle sig sammen i stedet for imod hinanden”, siger Georg Julin.

Og det kræver tillid. Tillid til at lytte frem for at tale og tillid til, at andre – også dem, der ikke ligner dig selv – har værdifulde input og ideer, som kan skabe værdi hos dig selv, hvad enten man er mangemillionær eller cafe-ejer.

Tillid skaber resultater

I Søhuset tror vi på, at tillid skaber resultater. Ligesom Dorte Krogh og Georg Julin. For når vi stoler på hinanden, opstår der en følelse af sammenhørighed, som gøder ideer og gør ethvert møde mere effektivt.

I Søhuset er tillid faktisk et grundprincip, vi stræber mod at efterleve hver dag. Vi har tillid til hinanden. Tillid til, at vi i køkkenet, i vores booking og i teknikken gør os umage for at give gæsterne den bedste oplevelse – hver gang. 

Viden skaber mennesker
Viden skaber forretning
Viden skaber dig

Brug for hjælp?
kontatk os – det er naturligvis helt uforpligtende